Moa Katarina Nilsson

Hur säger man huvudvärk på latin?
Det här är en av frågorna på veckans inlämning i min latinkurs.
 

4. Betrakta textens första mening: Mater Camillae fratrem habit, cut nomen erat Antonius. 

Bestäm satsernas art, och inom satserna, utför:

  1. enkel satsanalys
  2. detaljerad formsättning med grundform och ordningstillhörighet och förklara, i förekommande fall (kasusstyrning gm verb el prepositioner etc varför orden har den form de har.

 5. Gör samma sak med mening två. Villam pulcherrimam Neapoli possidebat. 

 6. Följande mening, Antonius et uxor eius Camillam et Silviam, amicam Cammillea, ad se invitaverunt, ut in villa amoenissime apud mare sita tempus iucundum agerent.

 

Och det är precis lika kul som det verkar. Önskar att jag vore en sådan där person som älskade grammatik. Inte för att jag någonsin träffat någon som är extremt passionerad av grammatiska former och satsdelar, men det finns säkert någon någonstans där ute. 

 

Sitter på mysiga Waynes Coffee inuti Akademibokhandeln på Kungsgatan i Göteborg och försöker plugga efter en supertrevlig plåtning i Palmhuset. Så taggad på att visa er resultatet från de senaste plåtningarna jag gjort.

Ska strax fika med en gammal kollega från Alpresor så hoppas han kommer snart så jag kan lägga undan latinet en stund... 

 

Och hur mysigt är det inte med fik som ligger undangömda inuti bokhandlar? 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress