Moa Katarina Nilsson

När man åker till Madrid
 Hellre två veckor sent än aldrig. Här är alltså mer om Madrid-resan som jag gjorde i början på lovet v42.
 Hälsade på min kompis Gabriella som plugar där i en termin nu. Har aldrig varit där förut och inte heller i Spanien sedan jag var väldigt liten så det var lite spännande att få se ett helt nyss ställe. 
 Kom ner rätt tidigt på söndagen eftersom flyget lyfte 6.10 från Edinburgh. Eller ja rättelse: det skulle ha lyft 6.10 men vi blev ju en timme försenade. Åkte hem till Gabriella och lämnade mina saker innan vi promenerade förbi lite sevärdheter, bland annat marknaden El  Rastro och hamnade slutligen i Retiroparken efter en god lunch bestående av en panini och nypressad juice på caféet Faborit. 
 I parken fanns det både rosor, otroliga träd, byggnader och vatten så kunde lätt gå omkring länge och bara titta på allt fint. 
 Men slutligen var vi både ändå väldigt trötta så begav oss hemåt, men stannade till vid en affär på vägen hem för att köpa med tapas och cava! Så otroligt mumsigt. De hade även den spanska motsvarigheten till Radler så jag köpte med en sådan och njöt av lite nostalgi från sommaren i Alperna. 
Sköna bönor vid vattnet i Reitroparken. Jag var så lycklig över att kunna gå omkring i bara ben, klänning och cardigan (som fick spendera nästan all tid i väskan).
 
 Fantastiska fontäner lite här och var!
 Mysiga små balkonger.
 Lite tur att jag är duktig på att sova var som helst för min "säng" kändes precis som en strykbräda, bara bredare haha. Kappan fick agera kudde och hade med en filt som täcke. Sådant knas som händer ibland och som blir ett roligt minne!
 
Dag två så blev det mer kikande på sevärdheter såsom en stor katedral och kungliga palatset.Dessutom blev det riktig tapas på en uteservering.
Potatis i tomatsås, champinjoner i vitlök och olja samt skinkkroketter stod på menyn för oss. Och de som känner mig vet att jag väldigt sällan kan motstå ett glas vin... Hihi!
Dessutom blev det lite shopping! Måste säga att det H&M vi gick in på var ett av de finare jag varit inne på. Kristallkronor och majestätiska trappor. 
Det var två jättemysiga dagar men min personliga tolk. Haha, Gabriella fick till och med beställa åt mig på McDonalds som blev finmiddagen sista kvällen. No hablo espanol här inte. Min naturliga reaktion blir att svara på franska eller engelska. Med enstaka italienska fraser ! Spanska ligger alltså inte i mitt vokabulär helt enkelt. 
Madrid var jättefint på sitt sätt. Men är kanske inte riktigt min typ av stad. Vil hellre besöka en mysig liten stad med fina små caféer, där det är lite renare och mysigare atmosfär. Men alltid kul att se nya ställen !
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress