Moa Katarina Nilsson

Afternoon Tea på slottet
Kom på att jag glömde lägga ut bilderna från när jag och pappa var på Afternoon Tea på Sundbyholm. Det var verkligen en riktigt trevlig upplevelse. Både omgivning, meny och service var toppen. 
 Har varit på slottet en gång förut som jag minns och det var på julbord. Jag gillar att vistas i sådana här miljöer så direkt när man stiger in igenom porten så får man en bra känsla.
 Ljudnivån inne var lagom stimmig, man kunde fortfarande föra en konversation men det var inte så pass tyst att man kände sig tvingad att nästan viska. Lagom helt enkelt.
 Det fanns ett stort dessertbord (såklart) med lite allt möjligt. Jag gillade att det var småsaker såsom chokladbollar, ett litet glas med mousse och små biskvier. Man var så mätt efter all annan mat så man orkade knappt något mer när man väl kom till desserten. Fanns en riktigt god tårta också som jag till och med tog två bitar av trots att jag redan var så otroligt mätt. 
Fanns även vatten i en massa olika tillbringare som var smaksatta med olika saker: gurka, jordgubar, ananas, apelsin. Känns fräscht och gott men samksatt vatten men fanns även vanligt vatten såkart och kolsyrat.
 Det bordet man gick till först var såklart där teet fanns , eller för min far där kaffet fanns. Fanns söderte och earl grey i större behållare och teabags i olika smaker om man föredrar det. Fanns även mjölk, socker och citron som tillbehör. Sedan blev det att plocka ifrån nästa bord där det fanns bröd, kex, ost och scones med tillbehör. Sconesen var fantastiska. Så otroligt goda med philadelphiaost och hallonsylt (fanns även annan sylt om man föredrar det). Verkligen de bästa scones jag någonsin provat. De små ostpajer som fanns var lite väl smakstarka för mig men snittarna var också förvånansvärt goda. Jag tycker nästan aldrig om snittar eftersom de oftast innehåller något som jag inte tycker om såsom senap eller majonäs, men dessa snittar var perfekta med någon slags ost och skinka. 
 Jag är en riktig ostälskare och till min förtjusning var brien lagom mogen och blåmögelosten hade lagom mycket smak. Pappa som däremot tycker om när blåmögelost har en stark odör av fot och smakar nästintill likadant tyckte den var för mild..
 Fian små behållare av vatten, levande ljus och blommor på borden och runtom rummet hänger fina gamla tavlor som ger en trevlig känsla och berättar om slottets historia. 
Hängde även en älg här.
 Efter maten blev det en liten promenad runt längs vattnet. Soligt och fint var det också. 
 Inte lika varmt som det ser ut dock.
 Försökte fånga den vackra gröna färgen från gräsänderna men de var lite för långt borta och verkade tycka om att simma in i skuggan så fort jag försökte ta kort.
 Vem gillar inte en allé av träd?
 En rätt trevlig eftermiddag alltså.
Sundbyholms Slott Afternoon Tea
Januari-Midsommar & September-November
Sittningar 12.30 och 15.00
Pris: 295kr. Champagne kan beställas som tillägg. 
 
 
 
Lydia

Härliga bilder!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress