Moa Katarina Nilsson

Aj
Ligger i skrivande stund på golvet i vårt vardagsrum och ser på Mythbusters. Jag är en sådan person som gillar att ligga på golvet för att det är bekvämt, men idag finns det faktiskt en anledning till att jag ligger här. Jag har nämligen fruktansvärt ont och vill bara gråta. För jag har mensvärk. Något jag har lidit av sedan jag gick i mellanstadiet. Jag har väldigt svårt att fungera när jag får såhär ont. Att ligga still och bara vänta på att värken ska gå över är nästan det enda jag klarar av då.  Och jag vet att det inte bara är jag som lider av mensvärk så jag tänkte lista vad jag gör för att mildra värken. Något som jag har märkt är att tips från bekanta har hjälpt mycket bättre än de mediciner som jag fått utskrivna av läkare. (Dessutom är jag inget stort fan av mediciner utan föredrar andra sätt om möjligt.)
- Värmekudde (min bästa vän vid värk)
- Halvligga/sitta i sängen/soffan. Bara att bygga upp stöd bakom ryggen med kuddar
- Ligga på mage med ett ben böjt intill kroppen och ligga stilla - eller i vilken annan position som helst där smärtan känns mindre
- Glass, täcke, filtar, kuddar, myskläder - i princip hålla kroppen varm och äta glass för det känns alltid lite bättre om man äter glass.
- P-piller - Ja, en medicin, men tack vare p-piller behöver jag inte sluta fungera två dagar varje månad utan istället två dagar var fjärde månad (med aningen lindrad smärta till och med) eftersom man då kan skjuta upp mensen.
- Någon som kan ta hand om en lite grann. Det är väl trevligt att bli aningen omhändertagen. Jag vill inte bli helt patetisk men jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen när jag får så ont att jag inte kan stå upp någon länge period och då blir jag ynklig. Dessutom om man har någon som kan stryka med fingrarna över håret, eller massera ryggen/fötterna/var som helst så tar det bort fokus från värken och det känns mindre.
- Ligga i fosterställning och gråta. When everything else fails... Ha. Ha. Nej men att försöka vara lite positiv ändå, för förr eller senare går det över och man glömmer tillfälligt bort värken (tills nästa gång det vill säga).


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress